Center Parcs Europe, FOD Financiën, Janssen Pharmaceutica, Meat&More & Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen genomineerden ‘Talent Mobility Award’ van Ascento

Maandag 22 augustus 2016 — Mechelen, HR-dienstverlener Ascento, onderdeel van t-groep, heeft de genomineerden voor de gloednieuwe ‘Talent Mobility Award’ bekendgemaakt. Center Parcs Europe (Mol), FOD Financiën (Brussel), Janssen Pharmaceutica (Beerse), Meat&More (Aalter) en Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen (Gent) werden geselecteerd uit 40 cases en zijn in de running om verkozen te worden als meest wendbare organisatie van België. De award zal op 21 september 2016 worden uitgereikt door een professionele jury bestaande uit: zeilster Evi Van Acker, Bart Buysse (Directeur-Generaal bij het Verbond van Belgische Ondernemingen), Paul Verschueren (Director Research & Economic Affairs Federgon), Jan Van Acoleyen (Chief HR Officer Proximus), Nele De Cuyper (Professor in Arbeids- en Organisatiepsychologie KU Leuven), Geert Volders (Directeur Ascento) en Filip Vanderbeken (Directeur t-interim).

De recordcijfers van 2015 op het vlak van ziekteverzuim, het groot aantal werknemers dat kampt met overmatige stress en het feit dat iedereen langer zal moeten werken, tonen aan dat er bij Belgische bedrijven nood is aan een HR-beleid dat positieve en duurzame inzetbaarheid van talenten stimuleert. Daarom lanceerde Ascento de ‘Talent Mobility Award’, om de meest wendbare organisatie in België in de kijker te zetten. Bovendien hoopt Ascento met de award kennis en informatie te verspreiden over hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

We hebben de ‘Talent Mobility Award’ gelanceerd om een duurzaam HR-beleid waar wendbaarheid centraal staat te stimuleren. De inspirerende cases van de genomineerden over onderwerpen zoals loopbaanbegeleiding, zelfleiderschap, jobrotatie en talentontwikkeling zijn mooie praktijkvoorbeelden en bieden leerrijke informatie voor organisaties die willen inzetten op wendbaarheid. De vijf genomineerden vormen een mooie mix en tonen aan dat wendbaarheid in elke organisatie, privé of overheid, een meerwaarde kan betekenen,” aldus Geert Volders, Directeur Ascento.

Een professionele jury zal op 21 september 2016 de winnaar van de ‘Talent Mobility Award’ bekendmaken.

Evi Van Acker: ambassadrice van de ‘Talent Mobility Award’

“Er is een mooie parallel tussen de nood aan wendbaarheid op een zeilboot en de nood aan wendbaarheid binnen een organisatie. Net zoals ik mij wendbaar moet opstellen om in steeds veranderende omstandigheden de juiste koers te kunnen volgen, dienen ook organisaties hun talenten verder te ontwikkelen zodat zij optimaal inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt. De cases van de genomineerden zijn zeer inspirerend en ik ben dan ook zeer vereerd om te mogen meewerken aan dit initiatief,” aldus Evi Van Acker over haar rol als ambassadrice en jurylid van de award.

Over de ‘Talent Mobility Award’

Het is de eerste keer dat Ascento de ‘Talent Mobility Award’ organiseert. Mediapartners voor deze editie zijn HR Square, Références en Vacature. Bij Ascento staat wendbaarheid centraal in een duurzaam HR-beleid. Voor Ascento is ‘Talent Mobility’ dé sleutel om werknemers te motiveren en gemotiveerd te houden. De award wordt uitgereikt aan de meest wendbare organisatie.

Selectie

Een onafhankelijke jury verkoos vijf genomineerden op basis van de criteria: verandering, duurzaamheid en resultaat. Zij krijgen de kans om hun case te verdedigen voor de jury, alvorens die de winnaar van de prestigieuze ‘Talent Mobility Award’ uitkiest.

Jury

De vooraanstaande jury bestaat uit verschillende onafhankelijke leden, die wendbaarheid van talenten cruciaal vinden binnen een organisatie:

Evi Van Acker (zeilkampioene en ambassadrice van de award), Bart Buysse (Directeur-Generaal VBO), Paul Verschueren (Director Research & Economic Affairs Federgon), Jan Van Acoleyen (Chief HR Officer Proximus), Nele De Cuyper (Professor in Arbeids- en Organisatiepsychologie KU Leuven), Geert Volders (Directeur Ascento) en Filip Vanderbeken (Directeur t-interim).

Prijs

De winnaar wordt niet alleen bekroond met de ‘Talent Mobility Award’, het bedrijf mag ook een zeiltocht maken op de tweemaster T/S Rupel, samen met Evi Van Acker. Op 21 september wordt de award uitgereikt door een professionele jury.

Voor meer informatie kan u terecht bij:

Ascento, Geert Volders, Directeur Ascento, op 0477 47 70 80 of via mail: geert.volders@ascento.be

Grayling, Beatrijs Wouters, Account Executive, op 02 738 17 80 of via mail: beatrijs.wouters@grayling.com

Hebt u een vraag over de award?

Neem contact op met Ascento via 015 80 01 22 of talentmobilityaward@ascento.be

Bezoek de website www.talentmobilityaward.be

De genomineerde bedrijven voor de ‘Talent Mobility Award’

Center Parcs Europe (Mol)
Center Parcs Europe is al meer dan 40 jaar de marktleider voor korte vakanties in ruime parken in de natuur. Het bedrijf bezit 25 vakantieparken in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Center Parcs Europe besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van haar 8500 medewerkers. In juni 2015 werd de app “h’APP’y@work” gelanceerd, om op een leuke, eenvoudige en interactieve manier een brede waaier aan informatie, opleiding, feedback- en coachingmogelijkheden en kwaliteitszorg over te brengen naar alle medewerkers. Dankzij “h’APP’y@work” is de communicatie naar en tussen de medewerkers sterk verbeterd. Doordat de app de mogelijkheid biedt om in dialoog te gaan met de directie, is bovendien ook de betrokkenheid verhoogd en de bedrijfscultuur versterkt.

FOD Financiën (Brussel)
De Federale Overheidsdienst Financiën lanceerde in 2012 het project TAW (travailler autrement – anders werken) om te breken met een organisatiecultuur die gekenmerkt werd door een sterke hiërarchie, vaste glij- en stamtijden en een parafencultuur waarbij elke handeling gedekt moest worden. De uitdaging was om dat te doen in een context van een dalend personeelsbestand en kantorenbestand, vergrijzing en ondanks rigide overheidsreglementering. De invoering van telewerk, satellietwerk en een uitgebreid variabel uurrooster betekende de overgang naar een werkplek waar tijd- en plaatsonafhankelijk werken de norm is. Voor de 22.000 werknemers, verspreid over 200 kantoren in België, faciliteert ‘TAW’ de work-life balance en een heeft het een positieve impact op hun tevredenheid, engagement en verantwoordelijkheidsgevoel. Aan de werkgeverskant mikt men op een hoger retentiecijfer, een hogere motivatie en een daaraan verbonden hogere productiviteit en resulteert TAW in een dalend absenteïsme en een hogere attractiviteit op de arbeidsmarkt. Onder de succesfactoren rekent de FOD hun inspanningen op leadership, opleiding en ontwikkeling en de co-creatie met alle stakeholders inclusief de vakbonden.

Janssen Pharmaceutica (Beerse)
Janssen Pharmaceutica werd opgericht in 1953 en behoort vandaag tot de meest innovatieve farmaceutische bedrijven van de wereld. In België worden 4600 mensen tewerkgesteld, verspreid over vestigingen in Beerse, Geel, Olen, Merksem, Diegem en La Louvière. Om haar medewerkers te ondersteunen in het uitbouwen van een wendbare en duurzame loopbaan, opende het bedrijf in 2013 het Talent Fit Center, een centrum voor loopbaanbegeleiding in eigen huis. Via onder meer loopbaancoaching helpt dit traject medewerkers die op een kruispunt zitten in hun carrière, of die de balans willen opmaken rond waar ze staan en waar ze naartoe willen. Ook medewerkers wiens functie wegvalt door organisatorische wijzigingen kunnen instappen in het traject voor loopbaancoaching. Gedurende twee jaar krijgen zij de kans om hun loopbaanrugzak verder aan te vullen met tijdelijke opdrachten en kunnen ondertussen, onder begeleiding van het ‘Talent Fit Center’, uitkijken naar een nieuwe positie binnen Janssen Pharmaceutica.

Meat&More (Aalter)
Meat&More is een vleesverwerkend bedrijf met twee winkelformules: Buurtslagers en Bon’Ap. Het bedrijf is actief in alle stappen van de logistieke voedselketen: van inkoop, over verwerking tot verkoop en telt ruimt 1000 werknemers. Meat&More heeft meer dan 130 slagerijen in supermarkten van de ketens Lidl, Smatch, Delhaize en Carrefour, en 22 onafhankelijke maaltijdwinkels onder de naam Bon’Ap. Het ambitieuze bedrijf, dat een case indiende vanuit de productieafdeling, heeft een cultuur geïnstalleerd van open communicatie en interne mobiliteit. De visie hierbij is duidelijk: “De juiste mens op de juist plaats, waar hij zich thuis voelt”. Om dit te kunnen bereiken moesten leidinggevenden meer tijd kunnen besteden aan hun medewerkers. Het gevolg was dat bepaalde operationele taken, zoals productieplanning, uit het takenpakket van de leidinggevenden werden gehaald. De leidinggevenden werden gestimuleerd en gecoacht om dagelijks met hun medewerkers in gesprek te gaan, ambities te bespreken en kansen te bieden. Wat begon als een project, is intussen uitgegroeid tot een bedrijfscultuur en is ingebed in het Meat&More DNA. Het resultaat is er: veel jobrotatie, talrijke verbetervoorstellen ingediend door medewerkers en een sterke collegialiteit onder tevreden medewerkers.

Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen (Gent)
Het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen is de georganiseerde dienst voor thuisverpleging actief in de provincie Oost-Vlaanderen en telt 1660 medewerkers. In 2012 koos het bedrijf voor een strategie van ‘customer intimacy’ met daaraan gekoppeld een nieuwe visie op zorg: “Wij willen de referentie zijn in thuisverpleging binnen maatschappelijk verantwoorde totaalzorg”. Het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen stapte af van de klassieke hiërarchische structuur die ze lange tijd gehanteerd had en maakte de keuze om vanaf nu te werken met kleine zelfsturende zorgteams. Door meer wendbaarheid en regelruimte te creëren voor haar 1400 zorgmedewerkers kan het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen haar nieuwe visie op zorg realiseren en beter inspelen op de noden van de zorgbehoevenden.

Over Ascento

Ascento maakt deel uit van t-groep en is een gevestigde waarde binnen de top 5 van de HR-dienstverleners. Meer dan 80 vaste consultants werken vanuit 10 kantoren aan diverse HR-projecten. De Talent Mobility Experts van Ascento bieden professioneel en kwalitatief advies, tools en opleidingen op vlak van Rekrutering & Selectie, Talent Management, Leadership, Outplacement en HR-Interimmanagement.

Over t-groep

t-groep is de 5de grootste HR-dienstverlener in de Benelux met 121 kantoren in België, Nederland en Polen met in totaal meer dan 770 medewerkers. Daarnaast stelt het bedrijf in België 2.050 dienstenchequemedewerkers met een contract van onbepaalde duur tewerk. Op de Belgische markt is t-groep gekend via t-interim dat zich richt op de markt van uitzendarbeid, en Ascento dat zijn klanten professioneel en kwalitatief advies aanbiedt op het vlak van Rekrutering en Selectie, Talent Management, Leadership, Outplacement en HR-interimmanagement. Wat t-groep onderscheidt van de andere spelers op de HR-markt is de sociaal-ethische benadering, een marktconforme dienstverlening, duurzaam ondernemen en uitstekende arbeidsvoorwaarden. In Nederland en Polen is t-groep actief via de uitzendgroep Luba en E&A.

Beatrijs Wouters Account Executive at Grayling
Geert Volders Directeur at Ascento