Evi Van Acker gooit het over een andere boeg

Inspiratiebron voor iedereen die een carrièrewending overweegt

Donderdag 7 december 2017 — Ex-topzeilster Evi Van Acker is na een lange succesvolle carrière op zoek naar een nieuwe uitdaging in de bedrijfswereld. Dit doet ze niet alleen. Ze laat zich begeleiden door Ascento, onderdeel van HR-dienstverlener t-groep. Iedereen kan Evi’s loopbaanbegeleidingstraject in ‘real time’ mee volgen via de website www.evidurft.be of via de hashtag #evidurft op sociale media.

Op 14 september 2017 zette de Belgische zeilkampioene Evi Van Acker (32) een punt achter een erg succesvolle internationale carrière met onder meer een bronzen medaille tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 en vier podiumplaatsen tijdens wereldkampioenschappen. Tijdens haar afscheidsinterview zei Van Acker: "Ik heb nog niet veel nagedacht over wat nu. Nu is er een nieuw leven en een nieuw hoofdstuk. Ik heb genoeg capaciteiten om iets moois van mijn leven te maken op een ander vlak."

Loopbaancoaching als springplank over het zwarte gat?

Nu twee en een halve maand later is Evi Van Acker wél aan het denken wat ze verder wil doen en wat haalbaar is met haar ervaring als topsporter en haar diploma bio-ingenieur. Hiervoor laat ze zich begeleiden door haar trouwe sponsor, Ascento, onderdeel van HR-dienstverlener t-groep. Ze doorloopt onder begeleiding van twee ervaren loopbaancoaches, Hanne Exelmans en Jan Osselaer, een loopbaanbegeleidingstraject op maat. In het loopbaanbegeleidingstraject komen onder andere retrospectie, introspectie en aftoetsen aan de realiteit uitgebreid aan bod. De coaches zullen ook Evi’s sterktes, zwaktes, interesses en talenten aftoetsen, en oefeningen op maat uitwerken, met als uiteindelijke doel de geknipte job voor haar te vinden. Evi kan hiervoor als topsportster bij Sport Vlaanderen gratis beroep doen op loopbaancheques.

Ascento loopbaanpartner van Sport Vlaanderen en VDAB

Geert Volders, CEO van Ascento: “Wij focussen altijd op de behoeften van elk individu. Ieders noden en wensen zijn uiteraard anders. Op basis van een eerste uitgebreid gesprek werken wij een traject op maat uit. Bij Evi is dit niet anders. Ascento is erg fier om als partner van Sport Vlaanderen en VDAB een van de officiële loopbaancentra voor topsporters te zijn. Maar onder meer met dit traject voor Evi hopen we vooral veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe professionele uitdaging of mensen die een andere richting uitwillen maar niet goed durven, te inspireren om een beroep te doen op loopbaancoaches. Anderzijds willen we met het verhaal van Evi ook bedrijven inspireren. Oriënteringscoaching kan medewerkers enorm stimuleren om te groeien in hun huidige job, hen helpen om een beter evenwicht tussen werk en privé te vinden of hen laten meedenken over een nieuwe functie binnen of zelfs buiten het bedrijf. Een aanrader dus bij veranderingstrajecten.”

#evidurft

Iedereen kan Evi Van Acker’s loopbaanbegeleiding, die enkele maanden in beslag kan nemen, op de voet volgen via de website www.evidurft.be. Hierop staat een blog en video log (vlog) die iedere stap van het proces in detail illustreert. De inhoud van deze website zal ook via sociale media verspreid worden via de hashtag #evidurft. Deze hashtag geeft weer dat Evi de stap naar een nieuwe carrière durft zetten en hoopt hiermee andere mensen die een carrièreswitch overwegen maar niet durven, te inspireren om dit onder begeleiding ook daadwerkelijk te doen. Op de website kunnen mensen ook een test invullen om te achterhalen of loopbaanbegeleiding iets voor hen is.

Evi Van Acker: “Na mijn topsportcarrière wil ik zeker niet in het befaamde zwarte gat terechtkomen waar veel ex-sporters in vallen. Hoewel ik mijn Master als bio-ingenieur behaald heb, besef ik dat het helemaal niet eenvoudig is om meteen een interessante, uitdagende job te vinden in de privésector, zelfs al ben ik een bekend atleet. Ik ben nu 32 jaar en heb nog geen concrete werkervaring in de bedrijfswereld, dus de stap naar de arbeidsmarkt is vrij groot voor mij. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik door mijn verleden in de topsport unieke kwaliteiten heb die werkgevers kunnen aanspreken. Daarom ben ik blij dat Ascento mij gedurende enkele maanden zal begeleiden in mijn zoektocht naar een nieuwe job. Ik vind het erg spannend en kijk er heel erg naar uit.”

Evi Van Acker tijdens eerste coachingsessie
Loopbaancoaches Hanne Exelmans en Jan Osselaer